קשב וריכוז הן יכולות – וניתן לשפר אותן

בטח לא ידעתם שהשחיין האולימפי, מייקל פלפס, סבל בילדותו מבעיות היפראקטיביות, קשב וריכוז. רק כאשר התחיל לשחות, השתפרו ביצועיו להפליא.

למעשה, שחיינים מקצועיים רבים מדווחים על תופעה דומה – הם פשוט השתמשו בשחייה כמפלט מבעיות ה- ADHD שלהם, ומסתבר שהם עושים זאת בהצלחה רבה.

בעשורים האחרונים אנו עדים ל”התפוצצות אוכלוסין” באבחון של בעיות קשב וריכוז (ADD) וכן קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD)
. כל אבחון שכזה מריץ את ההורים ואת הצעירים היישר לזרועות הטיפולים התרופתיים, מבלי לדעת שבמקרים רבים ניתן לשפר את יכולות הקשב והריכוז בלי אף תרופה לרפואה.

ריטלין, בניגוד לנהוג לחשוב, לא באמת מטפל בבעיה. ריטלין מטפל בסימפטומים, לצד העובדה המעיקה שיש לו גם תופעות לוואי מדי פעם. יותר מדי צעירים המאובחנים כבעלי ADHD / ADD, נצמדים לאישורים שקיבלו ממשרד החינוך, ולא מעלים לרגע על דעתם עתיד שבו בעיית הקשב והריכוז שלהם יכולה לקבל פתרון אמיתי.


הבשורה הטובה והחשובה היא שקשב וריכוז איננו אבחון של מחלה
, אלא של מצב שבו שתי היכולות הללו לא מתפקדות ביעילות. למרבה המזל, ניתן לאמן כל אחד שאובחן כבעל בעיית קשב וריכוז לשלוט בשתי יכולות אלו.

לדוגמה, הנה תרגיל פשוט שמיועד לשפר את יכולות הקשב והריכוז (מקור: “מרכז תפנית – הכול מתחיל בחינוך”):

על פניו זה אולי נראה פשטני, אך למעשה תרגילי השליטה ביכולות הקשב והריכוז משיגים תוצאות ב-98% מהמקרים המגיעים למרכז תפנית ברחובות. אומנם מרכז תפנית מיועד בעיקר לילדים, אך גם סטודנטים יכולים להיעזר בניסיון המקצועי של מומחי המרכז. ניתן ללמוד את התרגילים בצורה עצמאית ולבצע אותם בקלות ובנוחות בבית.

מכיוון שיש קשר כלשהו בין ויסות חושי ובין הפרעות קשב וריכוז, פעילויות מסוימות יכולות לשפר את השפעותיהן של בעיות ADHD / ADD. מחקר באוניברסיטת אילינוי בארצות הברית גילה קשר בין פעילות ספורטיבית בילדים ובין שיפור בתפקודי הקשב והריכוז. מחקר נוסף באוניברסיטת גרנדה בספרד קושר בין פעילות גופנית ובין מוח גדול יותר, ולפיכך גם ליכולות קוגניטיביות משופרות. אם נאפשר לילדי ADHD לעסוק בפעילות גופנית סדירה או לבצע תרגילים כאלה ואחרים, נמנע הצפה חושית שעלולה להגדיל את הסיכוי להופעת הפרעת קשב כלשהי.

סטודנטים עם בעיות קשב וריכוז יכולים למצוא תועלת רבה בתרגילים אלו לשיפור יכולותיהם האקדמיות. כמובן שאם כבר נמצאים במשטר תרופתי, בשום פנים ואופן אין להפסיק או לחדש נטילה של תרופה ללא התייעצות עם הרופא המטפל. יתרונה הגדול של שיטת תפנית הוא בעובדה שניתן ליישם אותה בלי קשר לשאלה האם המטופל נוטל או לא נוטל תרופה כזו אחרת. מכיוון שמדובר בשיטה חינוכית-לימודית בלבד, ניתן ליישם אותה בקלות וללא כל צורך בהתייעצות רפואית, פסיכולוגית או אחרת.



צריכים עוד מידע? אנחנו פה בשבילכם צרו קשר עוד היום